woensdag 30 augustus 2017

Twee schatjes...van naaimachines.


Laatst zat ik op een avond wat op marktplaats te snuffelen.
Mijn oog viel op deze leuke oude, met de hand bedienbare kindernaaimachine.



Hij is gemaakt in de USSR, het voormalige Sovjet Unie, ongeveer in 1960.
Afmetingen: 25 x 12 x 19 cm.
Vroeger gebruikte men dit voor het maken van poppenkleertjes.
De machine ziet er prima uit en is niet beschadigd.
De originele doos zit er ook bij.

Het was te koop voor 7.50 euro.
Gelijk het bod gedaan en de volgende ochtend kon ik het ook al ophalen.
Super leuk dat ik hier zo onverwachts tegenaan liep.

Met een handnaaimachine kun je zelf het tempo bepalen.


Nadeel van het draaien aan de hendel is wel dat er nog maar één hand

overblijft om de stof onder het naaimachine-voetje te sturen.

1 dag later zag ik deze...



Die is ietsje ouder.

Het is gemaakt tussen de jaren 1945 tot 1955.

Made in Germany, Berlin in de US-Zone!

Deze werkt op batterijen én kan met de hand bediend worden.

Het is 16 cm hoog en 20 cm breed.

Ze kunnen allebei naaien.

Deze machines werken allebei met maar 1 spoel.
Het resultaat is dan een kettingsteek.  
Het stiksel kun je er dan zo weer uit trekken.
Deze staat nu voor de sier op mijn werkkamer.

De ene staat te pronken in de vensterbank naast mijn oude naaidoos,

strijkbout en knopen-pot.
De ander staat op een plank boven mijn bureau.

Groet Harma.

3 opmerkingen:

  1. leuk dat je zulke machientjes na wat zoeken nog vind en dan nog werken ook

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel erg leuk die kleine naaimachientjes. Ik had ooit net zo een als die eerste , maar deed het niet meer. Super dat ze het allebei nog nog doen. Wel een opmerking nog mbt het jaartal van de tweede: die US zone in Berlijn is pas van na 1945 hoor. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reactie en je opmerking Conny. Dan heb ik verkeerde informatie doorgekregen van de verkoper.

    BeantwoordenVerwijderen