zondag 7 oktober 2012

Start Samler

                                        

Een Sampler is een quilt waarin elk blokpatroon anders is. De blokken hebben meestal wel dezelfde grootte. Er zijn ontelbare quiltpatronen, dat maakt het kiezen dan ook wel eens moeilijk.
Je hebt "storysamplers" die aan de hand van de quiltblokken je een verhaal vertellen alsof je een boek leest.
Je hebt ook "weddingsamplers". Een aantal personen maken verschillende blokken die dan samen worden gevoegd en samen worden doorgequild.
Er zijn ook "fondswerving" samplers. Ieder persoon kiest en maakt zijn of haar favoriete blok en maken hiervan een quilt voor een goed doel of verloting.
Dan heb je ook nog "mini"samplers die zijn gemaakt van hele kleine blokken.

Wij starten dit seizoen op de quiltgroep (waar in om de veertien dagen heen ga) met het maken van een eigen Sampler.
We gaan hem op de "quilt as you go techniek" inelkaar zetten.
Dat is nieuw voor mij en ik zal daar nog even mee moeten wachten.
Wel heb ik alvast stof uitgezocht en een kleurkeuze gemaakt.
Mijn grote favoriet is de kleur blauw. Maar om niet steeds in herhaling te vallen kies ik er een kleur bij en dat is geworden de kleur ....groen.


De drie kleurtint; blauw , groen en creme.

Het plan is om een vierkante sampler te maken. 5 rijen van 5 blokken.
Dus bij elkaar opgeteld 25 blokpatronen. De bedoeling is om de komende 25 weken ( is een half jaar) elke week 1 nieuw blok te produceren.
Of het gaat lukken........?

Het eerst blok is gemaakt en heet : Bethlehem Rose.
Ik ben wel kieskeurig geworden met het kiezen van patronen.
Er moet wel een beetje uitdaging bij zitten.
Dit blok was inderdaad een hele uitdaging met heel veel hoeken, puntjes en Y-naden. Na wat jaren ervaring ben ik er in 1 middag en 1 avond in geslaagd om het naar wens te hebben gemaakt. 

Dus week is gestart en ik ben begonnen met mijn eerste blok van mijn nieuwe sampler.

                                                                                        



3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je blog, en het blok is keurig en mooi van kleur. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk blok! En je hebt mooie kleuren uitgekozen. Succes ermee!
    Groetjes, Marjo B-W

    mbwquilts.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen