woensdag 16 december 2015

Hexagonen.


Ik ben laatst begonnen met het maken van hexagonen.

Een hexagon is een figuur met 6 hoeken en 6 zijden.
"Hexa" is Grieks voor zes,
en 
"gonos"is Grieks voor hoek.

 

Een hexagon wordt ook wel gelijkbenige zeshoek genoemd.
Er zijn quilts teruggevonden uit de 11de eeuw waarin de zeshoek 
al als patroontje was verwerkt. 
Tot ver in de 18 de eeuw waren de zeshoeken nog steeds populair.

Ik zag in "Quilt en zo" ( van 2011) de Variahex staan.
Zo ziet de Variahex eruit:

 Deze quilt is ontworpen en gemaakt door Evy Verbeek van het quilterspalet in Den-Haag.
Er zijn 18 verschillende zeshoeken,
 die meerder keren voorkomen in deze quilt.

Ik heb al verschillende zeshoeken gemaakt.

 




Ze zijn opgebouwd uit 
ruiten,
parallellogrammen,
hele en halve hexagonen
en
gelijkzijdige driehoeken.
 
 



Ik heb gekozen voor de kleuren rood, wit en blauw.








De Variahex is gemaakt met de English Paper Piecing methode.
Je werkt dan om papieren mallen heen en zet de figuren met een overhandse steek aan elkaar vast.
Ik doe het zonder papieren patroontjes.
Ik teken met behulp van een mal het patroon op de achterkant van de stof en naai ze op de machine stuk voor stuk aan elkaar.
Dit gaat snel en netjes en bovendien 
hoef je na afloop niet alle papiertjes eruit te peuteren.


 Het is leuk om met de stofjes en kleuren te spelen.

Groeten Harma.  


1 opmerking: