woensdag 24 april 2013

"Flower Power".

Deze quilt heb ik gemaakt in 2009.
Bij veel quilters komt dit patroon vast wel bekend voor.
 Deze patchwork blokken met een rond patroon worden de
 "Dresden Plates"
genoemd.
Het was een populair patroon in 1930 en 1940.
Het is ook ideaal om met restjes stof te werken.
Je hebt patronen met ronde vormen maar ze zijn er ook met een punt.
Het is een combinatie van hand- en machinewerken geworden bij mij. 
 
 
De quilt is opgebouwd uit vierkante blokken met daarop en soort van waaier.
Een blok heeft 4 waaiers.
Ik heb gekozen voor felle kleuren.
Hij hangt in het voorjaar en in de zomer geregeld bij ons aan de muur.
Het is een vrolijke quilt geworden.
 
 
Ik heb grote en kleine vierkanten en waaiers afgewisseld met elkaar.
De waaier lopen niet allemaal door in een cirkel.
Deze variatie maakt het voor mij spannend en leuk.
 
 
Ik  heb het patroondeel van de waaier uit freezer-papier geknipt en op de stof gestreken.
Daarna de ronde kanten omgevouwen en vast-ge-regen.
De rechte kanten zijn aan elkaar genaaid op de naaimachine.
Toen er 4 patroontje aan elkaar zaten heb ik het met de hand op het vierkant genaaid.
Je zou het ook kunnen appliceren op de machine met b.v een zigzagsteek.
Tot slot een kwart cirkel er in de hoek opgenaaid.
Als laatste de vierkanten aan elkaar gezet.
 
 
Ik heb hem "Flower Power"genoemd.
Daar wordt ik vrolijk van......vanwege de fleurige kleuren en het patroon.
 
Er zijn heel veel variaties mogelijk 
en heel veel leuke afbeeldingen te vinden op het internet.

1 opmerking: